Monday, February 20, 2012

Makam Mahsuri

Setelah makan tengahari di kedai area Kuah. Ilham suggest hari pertama lawatan adalah ke Makam Mahsuri. Aku idok le axcited sgt...tapi tak pe ikut je, Lawatan kami ini ala-ala rombongan sekolah. Sampai disana kami terus ke muizum mahsuri. Tengok le apa-apa yang dipamerkan disana. Kamera tidak dibenarkan disini. so tak ada la pic sangat kat dalam tu...Apa yang ada kat sini, ada Muzium, teater traditonal dan rumah Kedah, Perigi Mahsuri, tempat canting batik, lukis potret, dan macam-macam lagi.


Gemok nye aku!..Ni depan pintu masuk


Makam Mahsuri adalah merupakan tempat yang dipercayai di mana Mahsuri binti Pandak Maya dikuburkan di Pulau Langkawi, Kedah. Ia terletak sekitar 12km dari Kuah dan terletak dalam kawasan kompleks kota Mahsuri. Cerita rakyat menyatakan Mahsuri dikuburkan di tempat dia melepaskan nafas terakhirnya selepas dia dihukum bunuh di Padang Mat Sirat.


Bersama suami terchinta.

Belakang tu kubur Mahsuri

Ini tempat chanting batik.

En Ilham post macho:)

Cantik kan rumah ni berserta tetamu yang lepak kat bawan tu..

Alatan tradisional menumbuk padi


Ini aku tak pasti alat untuk apa. Tapi semua ada kat sana.

Ini pon.macam bekas simpan padi kot.

Tengok masih kukuh kan tangga ni...

Kelasik betol rumah ni, macam rumah kat kampong time aku kecik2 dulu

Dalam tu ada jual servenior. Tapi aku tengok2 jek