Thursday, June 6, 2013

Cara nak popularkan blog.

Tip ni saya copy dari blog carl samsudin. Ni just untuk note saya supaya blog saya jadi famous...saya dah 4 tahun berblog tapi tak sampai 500 pageview pon. Kebanyakaan saya je yang view kot...hahaha. Tapi tak pe saya harap dengan nota yang saya copy ni membolehkan blog saya famous...insyaallah (Tapi saya dan edit sikit supaya jadi lebih simple, sebab saya just nak buat nota apa yang perlu dibuat kemudian hari)
 
1. URL.
URL (uniform resource locator) ini macam address blog korang lah. Macam adress rumah lah. Bila adress rumah bersimpul-simpul sampai nak menyebut pon tergeliat lidah orang pon nak cari rumah korang susah. Sampai sesat then last-last malas nak datang rumah korang. Same goes to korang punya blog.
 
2. Tajuk Entry.
Tajuk entry ini amat penting. Tajuk entry ini macam 1st impression orang terhadap apa yang korang akan karangkan.
Tajuk entry ini ibarat korang punya blog's header. Lebih menarik lebih orang berminat nak baca kan.
Contoh macam tajuk berita dalam surat khabar atau majalah. Kadang-kadang gempak gila sebab nak tarik perhatian orang baca entry itu. Jangan lah kasi tajuk panjang berjela-jela sampai pening orang nak baca. Itu baru tajuk entry. Tapi jangan lah sampai tajuk entry mengarut-mengarut. Mentang-mentang orang suka baca yang sensored-sensored ini. Entry pasal makanan pon korang buat tajuk lucah. noob!
 
3. Entry Harus Bersesuaian Dengan Tajuk Entry.
If tajuk entry korang dah gempak. Isi pon kene la gempak jugak. Jangan la tajuk je gempak tapi isi entah apa-apa. Jangan jadi blog korang indah rupa dari khabar. Tak best la macam tu kan. Lama-lama orang bosan orang pon dah malas nak baca blog korang. Jangan lah jadi blog tu macam blog lucah. Hari-hari nak story -lucah-lucah. Nak tarik perhatian orang gamaknya dengan bermain dengan SEO. Tak habis-habis nak masukkan words 3gp, malam pertama, virgin dan macam-macam lagi lah. noob jugak!

4. Ejaan Mesti FULL.
Korang kan dah biasa ber'sms'. Ayat mesti nak short habis punya. Sebab nak jimat space nak kasi muat-muat je satu page and takut nanti kene charge 2 page pulak. Tapi belog ini korang tulis la panjang mana pon tetap akan jadi satu page dan tak perlu nak kene bayar kan. So buat la ejaan korang tu full-full ok? Apa yang penting if ejaan full? Actually ini amat penting bila berkait dengan Search Engine seperti Google, Yahoo dan bermacam lagi. If guna ejaan-ejaan yang tak full, memang orang tak sampai la ke belog korang bila dia mencari sesuatu info. Ada ke orang search kat Google ' Tmpat2 prcutian yg best dkat Msia '. Ada? Ada? Ada? Manew adew kanzzz. haha!

5. Header.
Bagi aku la if aku nak rate belog tu best ke tak mesti aku tengok header dulu. Kadang-kadang rasa header ni tak penting kan? Tapi ingat tak pasal 'first impression'? Header ini merupakan first impression la orang datang ke belog kita. Its up to korang la nak buat header macamana, nak color apa. Tapi korang mestila buat pixel dalam header korang tu ngam-ngam cun. Ini ada header yang tak sharp. Kabur jek. So try-try la main-main dengan adobe photoshop or adobe illustrator untuk buat header ok. Jangan main hentam jek! Ingat tu. *header blog aku sekarang ini tengah bermasalah, senget pulak tu. Belom ada masa nak betolkan*.

6. Gambar/Image.
Mana lagi best? Blog yang ada gambar-gambar dalam entry dia or just tulisan je penuh? Mestila yang ada gambar kan? Atleast penat-penat membaca, gambar-gambar yang dihidangkan tu boleh dijadikan alat untuk merehatkan otak. Tapi gambar ini kene logik jugak dengan entry korang. Jangan pulak cerita pasal kucing korang letak gajah. Lagi satu gambar-gambar korang pon kene la best jugak. Untuk blogger yang jadikan blog dia personal blog aku cadangkan korang dapatkan kamera yang berkualiti. Biar gambar-gambar korang tu lebih menarik dan sedap mata memandang. Untuk berjaya perlukan pengorbanan.

7. Duit.
Kebanyakan orang zaman sekarang buat blog sebab tahu yang dari blog ini boleh dapat duit. Tapi ada
jugak yang cakap memang hobby dia berblogging. Tak mengharapkan duit sangat pon. Tapi still letak iklan Nuffnang dekat blog dia. Bullshit orang macam tu! If korang ada hobby pon tapi takda pulangan memang lama-lama hobby korang sehangat-hangat tahi ayam jek. So macamana nak dapatkan duit dari berblog? Nuffnang ada jalan penyelesaianya. Daftarla dengan Nuffnang dengan segera!
 
8. Identiti.
Blog-blog yang femes SEMESTINYA ada kelaianan identiti yang tersendiri. Contohnya Zack Zuhairi
dengan kartun-kartun romantik sedih dia. Siapa yang ada lagi blog macam Zack? Dia sorang je kan.
Nampak tak identiti yang dibawak oleh Zack tu? Macam tu lah orang berminat nak pergi ke blog korang.
 Latest yang aku perasan blog Maria Elena Zarul yang banyak bermain dengan video-video yang menarik
 tentang kehidupan dia. Nampak tak? Identiti blog adalah amat penting!
 
9. Bermesra
Macamana nak bermesra dalam dunia blogging ini? Kan ada chat box. Kan ada ruangan komen.
Dan setiap blogger ada facebook sendiri. Apa salahnya bermesra-mesra di situ dengan blogger-blogger
lain. If korang nak lagi best cuba bermesra dengan blogger-blogger femes. Tak susah pon kan.
So far alhamdulillah aku mampu make a friend dengan beberapa blogger femes yang ada diantara
diorang dah jadi kawan rapat aku. Dan dari situ aku nampak sedikit sebanyak membantu menaikan
blog aku. If aku boleh buat korang yang hebat pasti boleh buat kan? Just make a friend bukanya make
love!